Welk eten kiezen tijdens afvallen?

Dieet Pro

De beste keuze voor eten tijdens het afvallen zijn de producten met weinig calorieën maar veel gewicht. De ratio gewicht tot calorie moet hoog zijn. Producten met veel calorieën en weinig gewicht moet je vermijden. Voorbeelden van deze producten zijn fruit en groenten. Het hoge gewicht van de producten komt door het vele water dat erin zit en de vezels. De meeste groenten en fruit hebben een hoog gewicht maar bevatten weinig calorieën.

Snacks

De meeste snacks hebben doorgaans veel calorieën maar weinig gewicht. Een voorbeeld hiervan is popcorn of chips. Je moet er ook veel wat eten om je vol te voelen. Je hebt ook niet door dat je zoveel calorieën binnenkrijgt als je deze producten eet. Als je wilt afvallen dan zijn de producten met weinig gewicht maar veel calorieën de slechtste keuze die je kunt maken. Het hongergevoel gaat dan niet weg, ook al heb je gegeten. Vooral tijdens het afvallen is het nodig om het hongergevoel zoveel mogelijk te verminderen.

Weinig vet

Kies de producten met het minste vet. Veel producten zijn te verkrijgen in een vorm met minder vet. Dit maakt een groot verschil met hoeveel calorieën het product bevat. Vet bevat veel calorieën. Een gram vet staat gelijk aan 9 calorieën. Door het product te kiezen met het minste vet krijg je veel minder calorieën binnen. Een goed voorbeeld is patat wat veel vet bevat. Als je echter aardappelen eet, waar patat van gemaakt is, dan krijg je veel minder vet binnen. Tonijn in olie bevat veel meer calorieën dan tonijn op waterbasis. Dit zijn enkele voorbeelden van producten die je kunt krijgen in een hoge en lage calorievorm.

Calorierijk eten

Vermijd eten dat licht is van gewicht maar rijk aan calorieën. Veel mensen denken dat ze zich niet mogen vol eten met voedingsmiddelen die veel wegen. Door jezelf vol te eten met groenten en fruit krijg je echter helemaal niet veel calorieën binnen. Je kunt jezelf dan wel vol eten maar dan nog kun je afvallen. Hoeveel je eet heeft dan ook niet altijd een directe relatie met aankomen in gewicht. Als een product licht van gewicht is dan betekent het niet automatisch dat het weinig calorieën bevat.

Vlees en vis tijdens het afvallen

Vlees is een goed voedingsmiddel om eiwitten binnen te krijgen. Het vlees dat je kunt eten tijdens het afvallen is mager vlees. Probeer rood vlees zoveel mogelijk te vermijden zoals rundvlees. Als je van biefstuk houdt kies dan een mager stuk biefstuk vlees. Wit vlees is over het algemeen het beste als je wilt afvallen. Donker kippenvlees bevat in de regel meer vet dan wit kippenvlees. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld kalkoen. Tonijn is een goede keuze voor vis tijdens het afvallen. Let er wel op dat de tonijn in blik op waterbasis is. Tonijn in olie bevat veel calorieën. Andere soorten vlees zoals zalm en koolvis zijn ook goed om te eten tijdens het afvallen.