Weinig eten en toch aankomen

Dieet Pro

Overgewicht wordt door veel mensen gezien als een resultaat van te veel eten en te weinig beweging. Dit is in de meeste gevallen ook de oorzaak. Toch zijn er ook mensen die niet veel eten maar toch nog gewicht aankomen. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Meestal heeft het te maken met invloeden uit de omgeving, de voeding en een ongezonde levensstijl. Enkele van deze oorzaken staan hier vermeld.

Tekort aan bepaalde stoffen in de voeding
Het lichaam heeft bepaalde stoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Dit zijn bijvoorbeeld de macro’s zoals koolhydraten, eiwitten en vetten maar ook vitamines en mineralen. Deze worden door het lichaam gebruikt voor bijvoorbeeld de spijsvertering en de stofwisseling. Als iemand niet voldoende stoffen krijgt die het lichaam nodig heeft kan het zijn dat bepaalde processen in het lichaam niet goed werken. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een slechte werking van de stofwisseling en de spijsvertering. Toename van het gewicht kan één van de gevolgen zijn.

Het weekend
Veel mensen lukt het doordeweeks om het dieet te volgen maar in het weekend niet. In het weekend mag er genoten worden denken velen. Het is tijd om jezelf te verwennen met al het lekkers dat je gedurende de week niet mocht hebben. Het nadeel hiervan is dat het gewicht dat je tijdens de week verliest er in het weekend weer bij op komt. Probeer in het weekend ook het dieet te volgen. Zorg ook dat je actief bezig blijft. Maak een boswandeling of ga een stukje fietsen om net weer wat extra calorieën te verbranden.

Vermoeidheid
Als je aan het afvallen bent dan kan het zijn dat je niet veel energie hebt. Vermoeidheid komt dan al snel om de hoek kijken. Met minder energie ben je minder actief en ben je sneller vermoeid. Hierdoor verbruik je ook minder energie. Doordat je minder energie verbruikt kan het zijn dat je niet zoveel calorieën verbruikt als waar je rekening mee houdt. Hierdoor is de energiebalans misschien wel positief in plaats van negatief zoals het hoort bij afvallen. Als je meer energie hebt dan ben je actiever en energieker. Doordat je actiever bent verbruik je ook weer meer calorieën.

Snaaien en snacken
Als je door de dag heen te weinig eet dan is de kans groot dat je gaat snaaien en op zoek gaat naar snacks. Als je jezelf overdag uithongert dan is het veel moeilijker om ’s avonds de snacks en andere verleidingen te weerstaan. Jezelf uithongeren is niet goed. Een beetje honger hoort erbij. Het lichaam moet niet uitgehongerd worden maar net wat te weinig binnenkrijgen dan het nodig heeft. Anders gaat het lichaam compenseren en krijg je sterke hongeraanvallen. Het komt vaak voor dat mensen die zichzelf uithongeren het er op de andere momenten weer bij eten.

Gerelateerde Artikelen