Calorieën

Dieet Pro

Caloriebehoefte
Het menselijk lichaam heeft calorieën nodig om te kunnen functioneren. De caloriebehoefte is het aantal calorieën dat het lichaam nodig heeft per dag. Met dit aantal calorieën wordt het lichaam onderhouden. Het aantal calorieën wordt uit het eten gehaald maar ook uit het drinken. Het totaal van het eten en drinken dat je per dag binnenkrijgt is de calorie inname. Het lichaam verbruikt calorieën voor de basisfuncties van het lichaam maar ook voor de activiteiten. Hoeveel je lichaam op een dag verbruikt is het dagelijkse calorieverbruik.

Calorieën op etiketten
Als je een product koopt dan staat op het etiket de voedingswaarde vermeld. Op het etiket staat precies wat het product voor inhoud heeft. Vooral tijdens het afvallen is het verstandig om de etiketten te bestuderen. Als je weet hoeveel calorieën een product heeft dan kun je deze kennis gebruiken voor het afvallen. Producten met veel calorieën moet je namelijk zoveel mogelijk vermijden. Als je de etiketten bekijkt dan krijg je een goed beeld hoeveel calorieën een product bevat. Afvallen wordt makkelijker als je meer over de calorieën in producten weet.

Calorieën in drinken
In veel drinken zit calorieën maar niet in allemaal. Water is bijvoorbeeld een uitzondering. Drinken zoals koffie en thee bevatten ook geen calorieën als er geen toevoegingen zijn. Melk en suiker bevatten beiden calorieën. Als je aan het afvallen bent moet je ook de calorieën uit melk en suiker meerekenen in de dagelijkse calorie inname. Ander drinken zonder calorieën zijn de light producten van limonade. Deze lightproducten bevatten zoetstoffen in plaats van suiker. De meeste andere soorten dranken zoals limonade en sapje bevatten calorieën. De calorieën uit dit drinken moet je meerekenen in de dagelijkse calorie inname. Tijdens het afvallen is het verstandig om dit drinken te vermijden.