Drink je slank met groene smoothies

Dieet Pro

Je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente en fruit krijg je eenvoudig, snel en smakelijk binnen met groene smoothies.

Gezondheidsvoordelen van groene smoothies
Groene smoothies helpen je bij het afslanken en hebben daarnaast nog een aantal andere gezondheidsvoordelen. Groene smoothies komen een goede nachtrust ten goede, helpen tegen een te hoge bloeddruk en helpen bij hoofdpijn of migraine klachten. Daarnaast claimen mensen welke groene smoothies drinken dat zij meer energie hebben, dat hun weerstand is verbeterd en een betere stoelgang hebben. Dit is te danken aan de reinigende werking (detox werking) op de darmen en lever van groene smoothies.

Een groene smoothie bestaat uit?
Een groene smoothie bestaat altijd uit 3 basis elementen. Deze zijn groene bladgroente, fruit en een vloeistof. De groene smoothies zijn groen door het gebruik van groene bladgroente (zoals spinazie of boerenkool), de groene smoothies smaken echter naar fruit waardoor ze smakelijk zijn om te drinken.

De voordelen van groene smoothies
Voordeel 1 – gezond en verantwoord gewicht verliezen
Met groene smoothies kan je op een gezonde en verantwoorde manier afvallen. Dit dankzij het feit dat groene smoothies rijk zijn aan vitamines, mineralen, voedingsvezels en antioxidanten. Na 2 weken zal het verlangen naar suikerhoudende voedingsmiddelen verdwijnen waardoor het afvallen een stuk makkelijker zal worden. Na twee weken wordt de bloedsuikerspiegel stabiel en heb je voldoende insulineresistentie opgebouwd.

Voordeel 2 – goed verteerbaar
De celstructuur van de groente en het fruit wordt in de blender al deels afgebroken. Hierdoor zal je maag en darmen minder hard hoeven te werken om het voedsel te verteren. Voedingstoffen uit de groene smoothie worden hierdoor makkelijker door het lichaam opgenomen.

Voordeel 3 – je dagelijkse portie groente en fruit

Het voedingscentrum en andere gezondheidsorganisaties adviseren om minimaal 200 gram groente per dag te eten plus twee stuks fruit. Daarnaast adviseren gezondheidsorganisaties om matig te zijn in het eten van koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals brood. De meeste mensen komen niet aan de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit en eten bovendien teveel koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals brood en pasta’s. Door de boterhammen van het ontbijt en/of de lunch te vervangen door een groene smoothie kom je aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente en fruit en bovendien heb je je koolhydraatinname beperkt. Twee vliegen in 1 klap!

Voordeel 4 – meer voedingsvezels
Groenten en fruit bevatten veel essentiële voedingsvezels, met groene smoothies krijg je voldoende voedingsvezels binnen. Voorwaarde daarbij is dat je gebruik maakt van een blender om je groene smoothies te bereiden. Bij gebruik van een slowjuicer blijft het pulp met daarin een deel van de voedingsvezels in de slowjuicer achter. Voedingsvezels zijn belangrijk voor het goed functioneren van de darmen en komen een goede stoelgang ten goede.

Voordeel 5 – energieker
Groene smoothies zitten boordevol gezonde vitamines, mineralen en antioxidanten welke je binnen krijgt zonder dat hier je spijsvertering zwaar voor belast wordt. Door het blenden van de groente en fruit hoeft je lichaam minder hard te werken om het voedsel te verteren waardoor je meer energie over hebt voor je dagelijkse bezigheden. Veel mensen welke groene smoothies drinken claimen dat zij zich fitter, vitaler en energieker zijn gaan voelen.

Voordeel 6 – minder lekkere trek
Als je gewicht wilt verliezen en het lukt niet dan komt dit vaak omdat je op een gegeven moment gaat grijpen naar lekkere tussendoortjes zoals snoepgoed, koekjes en snacks. Dit komt omdat de bloedsuikerspiegel na een maaltijd snel stijgt en een paar uur later weer snel daalt. Door deze daling van de bloedsuikerspiegel krijg je trek, en omdat de volgende maaltijd nog te ver weg is grijp je naar een zoet of vet tussendoortje. Je lichaam heeft hier behoefte aan, met zoetigheid kan het de bloedsuikerspiegel weer snel laten stijgen. Bij groene smoothies blijft de bloedsuikerspiegel veel beter stabiel dan bij bijvoorbeeld koolhydraatrijke boterhammen. Dit geldt ook voor bepaalde voedingssupplementen. Voedingssupplementen kopen kan op verschillende websites op het internet. Omdat de bloedsuikerspiegel beter stabiel blijft zal je ook niet meer trek in zoetigheid tussen de maaltijden door krijgen. Zeker als je al een paar weken groene smoothies drinkt zal je merken dat de lekkere trek helemaal naar de achtergrond verdwenen is.

Voordeel 7 – een mooiere huid
Groene smoothies hebben een detox werking en ontgiften je lichaam van giftige stoffen, inclusief de huid. Als je groene smoothies drinkt dan zal je merken dat je huid na verloop van tijd steeds egaler en stralender wordt.

Voordeel 8 – helder denken
Mensen die van een ongezonde leefstijl zijn overgestapt zijn op groene smoothies claimen dat zij helderder zijn gaan denken en zich beter kunnen concentreren. Zij zijn alerter geworden en genieten van een grotere mentale helderheid. Dit is overigens niet uniek aan groene smoothies, dezelfde effecten zijn te zien bij mensen welke overstappen van een ongezonde leefstijl naar een gezonde leefstijl.

Voordeel 9 – een betere balans van de zuurgraad van het lichaam
Door het eten van eiwitrijke voeding zoals vlees, kip en zuivel wordt de zuurgraad van het lichaam te hoog. Als de zuurgraad van het lichaam te hoog wordt dan zal zuur zich gaan binden aan de vetcellen, wat als gevolg heeft dat het moeilijker wordt om lichaamsvet te verbranden, waardoor het lijnen onnodig moeilijk wordt gemaakt. De groene groente van groene smoothies hebben een basische werking en helpen om de zuurgraad van het lichaam in balans te houden. Als je gewicht wilt verliezen dan is het belangrijk dat je zuurgraad in balans is.

Voordeel 10 – Chlorofyl
Groene bladgroente zijn rijk aan chlorofyl, chlorofyl speelt een belangrijke rol bij het versterken van je immuunsysteem en het basisch houden van je bloed.