Afvallen zonder sporten: hoe is dat mogelijk?

Dieet Pro

Sporten is volgens velen de enige manier om echt gewicht te verliezen. Je zou volgens hen niet kunnen afvallen zonder sporten. Toch zijn er al veel mensen geweest die veel kilo’s zijn verloren maar geen enkele keer in de sportschool hebben gestaan of hebben hardgelopen. Is het dan toch mogelijk om af te vallen zonder sporten? Of is het simpelweg zo dat deze mensen stiekem toch regelmatig aan lichaamsbeweging hebben gedaan? Het eerste lijkt reëler, omdat deze mensen inderdaad weinig lichaamsbeweging hebben gehad. Het draait namelijk om hele andere factoren.

Dat neemt niet weg dat je niet moet bewegen. Je zult namelijk minder afvallen zonder sporten. Als je echt serieus gewicht wilt verliezen dan is het toch wel nodig om iedere dag 30 tot 60 minuten actief te bewegen. Alleen dan merk je de maximale effecten van gewichtsverlies en zul je in korte tijd het streefgewicht bereiken dat jij al tijden wilt behalen. Om toch aan te tonen dat afvallen zonder sporten mogelijk is, wordt er in dit artikel wat meer informatie over gegeven. Zo kun jij zien hoe jij kunt afvallen zonder sporten en op relatief langzame wijze jouw gewenste gewicht kunt bereiken.

Hoe werkt afvallen zonder sporten?

Bij afvallen draait het om één simpel principe: je moet meer energie verbranden dan je binnenkrijgt. Dat klinkt allemaal erg eenvoudig, maar een belangrijk element speelt hierbij een grote rol: als je niet beweegt dan verbrand je vrijwel geen energie. Kortom: je moet dan zoveel minder energie binnenkrijgen dat je eigenlijk de hele dag met een hongergevoel rondloopt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling, want dan wordt afvallen zonder sporten ineens heel vervelend. Je hebt de hele dag een knorrende maag, je wordt chagrijnig en het ergste: je voelt je ontzettend zwak omdat je niet voldoende voeding binnenkrijgt.

Dus: afvallen zonder helemaal niet te bewegen is vrijwel onmogelijk. Maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is om af te vallen zonder te sporten. Want sporten is iets anders dan bewegen: wandelen is namelijk niet sporten maar gewoon actief zijn. En als je wilt afvallen zonder sporten dan zul jij je hier op moeten richten. Je moet wandelen een hoofdactiviteit van jouw dag maken en zorgen dat je zo veel mogelijk beweging krijgt. Dit betekent niet dat jij ieder dag naar jouw werk moet lopen, maar houdt wel in dat je 1-2 uur per dag moet gaan wandelen.

De wetenschap achter afvallen zonder sporten

Zoals je hierboven al las, gaat het bij afvallen om de hoeveelheid energie die je binnenkrijgt en de energie die je verbrandt. Hoe meer energie je op een dag verbrandt, hoe sneller je uiteindelijk zult afvallen. Als je 8000 calorieën meer verbrandt dan dat je binnenkrijgt, dan zul je ongeveer 1 kilo afvallen. Het is dus allereerst belangrijk om jouw streefgewicht van jouw huidige gewicht af te trekken. Je houdt dan een getal over: 5 kilo, 10 kilo, 25 kilo – wat dan ook. Op basis daarvan kun je uitrekenen hoeveel calorieën jij moet verbranden om die hoeveelheid kilo’s te verbranden. Als je 5 kilo moet verliezen, dan zul je ook 40000 calorieën moeten verbranden (bron: www.snelafvallenadvies.nl).

Op basis daarvan kun je uitzoeken hoe jij kunt afvallen zonder sporten. Als je gaat wandelen dan verbrand je ongeveer 300 calorieën per uur. Wil je 1 kilo gewicht verliezen, dan moet je dus ongeveer 26 uur wandelen. Dat betekent dat je, als je 1 kilo per week wilt verliezen, je elke dag 3-4 uur moet lopen. Dat is natuurlijk erg veel, vandaar dat veel mensen toch kiezen om te sporten als zij willen afvallen.

Afvallen zonder sporten: de snelle manier

Maar het kan ook anders. Want je wilt zorgen dat jouw lichaam zo veel mogelijk energie verbrandt. En daarom zijn er strategische tijden waarop jij het beste kunt gaan wandelen om zo de hoeveelheid energie die je verbrandt zo veel mogelijk te verhogen. Dat begint allemaal ’s ochtends: op het moment dat alle voeding van de dag ervoor is verteerd. Je moet eigenlijk ontbijt om weer nieuwe energie te krijgen, maar het is op dat moment slimmer om even te gaan wandelen. Het lichaam heeft hier namelijk weer energie voor nodig, en er is maar één manier om dat te krijgen: door vet te verbranden.

’S Ochtends wandelen is een van de meest effectieve manieren om veel vet in weinig tijd te verbranden. Als jij elke dag 45 minuten wandelt voordat jij gaat ontbijten, dan hoef je maar 2 weken te wandelen voordat je een kilo vet verbrandt.

Begin vandaag met afvallen zonder sporten

Tijd om die kilo’s eraf te werken en echt geen zin om elke dag naar de sportschool te gaan? Kies dan voor een stevige wandeling in de ochtend. Zo behaal je maximaal resultaat en zorg jij dat je snel jouw streefgewicht kunt halen.