7 tips om je aan je dieet te houden

Dieet Pro

Je dieet volhouden kan best zwaar zijn. Met deze tips lukt het je zeker.

  1. Eet voldoende

Je wordt nu eenmaal dikker van teveel eten, dat is een feit. Om af te vallen stapt men vaak over tot drastisch minder eten. Men begint aan te strikte diëten die ze moeilijk kunnen volhouden. Zulke dieetschema’s zijn zwaar ongezond omdat je lichaam niet de nodige voedingsstoffen krijgt. Een ander nadeel van zulke voedingsplannen is dat je door je constante hongergevoel eerder geneigd bent naar ongezonde voeding te grijpen.

  1. Eet gezonde voeding

Word bewust van het feit dat gezonder eten veel beter voor je is en dat het je veel gelukkiger zal maken. Je voelt je sterker, vitaler, fitter en alerter op een dieet dat voornamelijk bestaat uit gezonde voeding.

  1. Zoek support bij kennissen en familie

Hou je plannen niet voor jezelf. Betrek je vrienden en familie erbij. Die kunnen je ondersteunen in de moeilijke momenten. Zoek steun bij personen die ook echt willen dat je gewicht verliest. Wellicht vind je ook afslankpartner in je kennissenkring.

  1. Vermijd verleidingen

Probeer te voorkomen dat je in de verleiding komt. Hoe doe je dit? Vermijd situaties waarin je door veel ongezonde voedingsopties zal worden omringd. Vooral situaties waar men je van alles en nog wat aan wilt bieden. Maak duidelijk bij je partner, kennissen, vrienden en familie dat je af wilt vallen. Ze zullen dan minder snel geneigd zijn om je ongezonde voeding aan te bieden.

  1. Plan je cheatmeals en cheatdagen

Geef jezelf 1 dag waar je mag eten wat je wilt. Het mag zo ongezond mogelijk zijn als je maar wilt. Het houdt je gemotiveerd en maakt het makkelijker om je de overige dagen aan je dieet te houden.

  1. Ga na waarom je eerder ongezond hebt gegeten

Men grijpt snel naar ongezonde snacks wanneer ze emotioneel niet lekker in hun vel zitten. Wanneer je ongesteld bent, bijvoorbeeld, grijp je liever naar die reep dan naar een stuk fruit. Het is daarom handig om voor jezelf na te gaan waarom je trek hebt. Ben je verdrietig? Eenzaam misschien? Zodra je weet wat de oorzaak is van je vreetbui kan je die oplossen en op zoek naar een gezond alternatief.

  1. Maak gebruik van foto’s

We zijn eenmaal visueel ingesteld. Foto’s houden je daarom goed gemotiveerd om je dieet vol te houden. Plak een foto van je droomlijf aan de koelkast. Het is een effectieve reminder van je doelen.